BAZA LEGALA ORGANIZARE CURSURI PERFECTIONARE ADMINISTRATIE 2025

Bază legală organizare cursuri administrație publică 2025

baza legala cursuri functinari publici 2025

REGLEMENTĂRI ŞI PRACTICĂ JUDICIARĂ REFERITOARE LA DECONTAREA LEGALĂ SERVICIILOR DE CAZARE PE TIMPUL PARTICIPĂRII FUNCŢIONARILOR PUBLICI LA CURSURILE DE PERFECŢIONARE 2025

IMPORTANT ! DESCARCĂ DE AICI ANALIZĂ LEGISLATIVĂ  RISCURI ACHIZIŢIE, FACTURARE ŞI PLATĂ “PACHET COMPACT DE SERVICII DE FORMARE CU CAZARE ŞI MASĂ INCLUSE”

IMPORTANT ! Curtea de Apel Braşov, secţia contencios administrativ şi fiscal, prin decizia nr. 569 din 28 septembrie 2023, a stabilit că: 

“I) Indiferent de modalitatea în care autorităţile publice înţeleg să realizeze activitatea de pregătire profesională a personalului propriu, fie prin decontarea direct către angajat a cheltuielilor de diurnă şi cazare, fie prin achitarea către prestatorul de servicii, a sumelor diferenţiat stabilite cu titlu de cazare şi masă, autorităţile şi instituţiile publice nu au voie să depăşească limitele maxime ale contravalorii acestor servicii fixate de legiuitor prin art. 1 alin. (2) din Anexa la H.G. nr. 714/2018”.

VEDETI AICI DOCUMENTUL INTEGRAL

ATENŢIE ! Sunt situaţii în care instituţiile publice au achitat aşa-zisul “pachet compact de servicii de formare profesională cu cazare inclusă” pe baza unei facturi în care se precizează că tva-ul este conform art. 311 Cod fiscal care reglementează “Regimul special pentru agenţiile de turism” şi, chiar dacă la  explicaţiile din factură apare textul “pachet cursuri cu cazare”, practic ați achitat “servicii de turism” şi nu servicii de formare profesională, ceea ce creează premisele imputării sau nedecontării sumelor achitate !

Descarcă de aici H.G. nr. 714/2018 privind delegarea şi detaşarea personalului din autorităţile şi instituţiile publice  + Nota de fundamentare a H.G. nr. 714/2018 !

IMPORTANT! S-a majorat cuantumul indemnizatie delegare/detasare prevazut de H.G. nr. 714/2018, prin Ordinul MFP nr. 1235 din 28. martie 2023, astfel:

Art. 1 din Ordin: Începând cu data de 1 aprilie 2023:

  1. a)cuantumul indemnizației de delegare prevăzute la  1 alin. (1)și alin. (2) lit. a) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în interesul serviciului se majorează la 23 lei;
  2. b)cuantumul alocației de cazare prevăzute la  1 alin. (2) lit. b) din anexala Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 se majorează la 265 lei;
  3. c)cuantumul indemnizației de detașare prevăzute la  4 alin. (1) din anexala Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 se majorează la 23 lei.”

Adică pentru 7 nopţi de cazare se pot deconta 1.855 lei (265 lei x 7 =1.855 lei), pentru plafonul nemajorat cu 50 % sau 2.782,5 lei pentru plafonul majorat cu 50 % (397,5 lei x 7 = 2.782,5 lei), cu aprobarea ordonatorului de credite, conform art. 1, lit. b), alin. (3) care prevede că: „Ordonatorul de credite poate aproba, în situații temeinic fundamentate, majorarea alocației de cazare prevăzute la alin. (2) lit. b) cu până la 50%”. La aceste sume de mai adaugă idemnizaţia de detaşare de 23 lei pe zi (16 lei), rezultând o valoare totală care poate fi decontată de 2.943,5 lei, sumă maximă ce poate fi decontată de un funcţionar public în cazul participării la cursuri. În situaţia în care costul cazării este mai mare acesta poate fi achitat separat de către cursant cash sau cu vouchere de vacanţă, la momentul cazării. 

DESCARCĂ DE AICI ANALIZĂ LEGISLATIVĂ:  “ESTE LEGALĂ ACHIZIŢIA LA PACHET A SERVICIILOR DE FORMARE ÎMPREUNĂ CU CAZAREA ŞI MASA ?” Vedeţi interpretarea sistemică a H.G. nr. 714/2018 !

REGLEMENTĂRI REFERITOARE LA PREGĂTIREA PROFESIONALĂ A FUNCŢIONARILOR PUBLICI 2024

ART. 479 COD ADMINISTRATIV

Condiţii pentru concursul sau examenul de promovare în grad profesional

(1) Pentru a participa la concursul sau examenul de promovare în grad profesional, funcţionarul public trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: a) să aibă cel puţin 3 ani vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promovează; b) să fi obţinut un număr minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii sau să fi urmat o formă de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate; c) să fi obţinut cel puţin calificativul “bine” la evaluarea performanţelor individuale în ultimii 2 ani de activitate; d) să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod.

(2) Constituie vechime în grad profesional vechimea definită potrivit art. 424 alin. (6), precum şi cea prevăzută la art. 502 alin. (7), art. 509 alin. (5), art. 513 alin. (3), art. 514 alin. (4) şi art. 527 alin. (3).

ART. 483 COD ADMINISTRATIV

Condiţii pentru concursul sau examenul de promovare în funcţia publică de conducere şi în funcţia publică din categoria înalţilor funcţionari publici

(1) Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici, funcţionarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) să fie numiţi într-o funcţie publică din clasa I;

b) să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 394 alin. (4);

c) să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod.

(2) Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcţie publică de conducere vacantă, funcţionarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) să fie numiţi într-o funcţie publică din clasa I;

b) să îndeplinească condiţiile minime de vechime în specialitate prevăzute la art. 468 alin. (2);

c) să îndeplinească condiţiile de studii, precum şi condiţiile specifice necesare ocupării funcţiei publice;

d) să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice;

e) să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod;

f) să fi obţinut un număr minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii, sau să fi urmat o formă de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate.

(3) Sistemul de credite necesar promovării prevăzute la art. 479 alin. (1) lit. b), precum şi cel de la alin. (2) lit. f) al prezentului articol se reglementează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.

ART. 458 COD ADMINISTRATIV
Formarea şi perfecţionarea profesională
(1) Funcţionarii publici au dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţi în mod continuu abilităţile şi pregătirea profesională.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura participarea pentru fiecare
funcţionar public la cel puţin un program de formare şi perfecţionare profesională o dată la doi ani, organizat de Institutul Naţional de Administraţie sau de alţi furnizori de formare
profesională, în condiţiile legii.
(3) Programele de formare specializată destinate dezvoltării competenţelor necesare exercitării unei funcţii publice de conducere sunt organizate de Institutul Naţional de Administraţie, în condiţiile legii.
(4) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să prevadă în buget sumele necesare pentru plata taxelor estimate pentru participarea la programe de formare şi perfecţionare profesională organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice, precum şi, în situaţia în care estimează că programele de formare şi perfecţionare profesională se vor desfăşura în afara localităţii, sumele necesare pentru asigurarea cheltuielilor de transport, cazare şi masă, în condiţiile legislaţiei specifice.
(5) Pe perioada în care urmează programe de formare şi de perfecţionare profesională, funcţionarii publici beneficiază de drepturile salariale cuvenite, în situaţia în care programele sunt:
a) organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice;
b) urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul persoanei care are competenţa de numire, şi numai în cazul în care perfecţionarea profesională are legătură cu domeniul de activitate al instituţiei sau autorităţii publice sau cu specificul activităţii derulate de
funcţionarul public în cadrul acesteia.
(6) Funcţionarii publici care urmează programe de formare şi perfecţionare cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, organizate în ţară sau în străinătate, finanţate integral sau parţial prin bugetul autorităţii sau instituţiei publice, din bugetul de
stat sau bugetul local, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în administraţia publică între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor, proporţional cu numărul zilelor de formare sau perfecţionare de care au beneficiat, dacă pentru programul respectiv nu este prevăzută o altă perioadă.
(7) Funcţionarii publici care au urmat forme de perfecţionare profesională, în condiţiile alin. (6), ale căror raporturi de serviciu încetează, potrivit dispoziţiilor art. 516 lit. b), d) şi e), ale art. 517 alin. (1) lit. g) – j) sau art. 519 alin. (1) lit. e), înainte de împlinirea termenului
prevăzut, sunt obligaţi să restituie contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru perfecţionare, precum şi, după caz, drepturile salariale primite pe perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii proporţional cu perioada rămasă până la împlinirea termenului.
(8) Persoanele care au urmat un program de formare şi perfecţionare, dar nu au absolvit-o din vina lor, sunt obligate să restituie instituţiei sau autorităţii publice contravaloarea cheltuielilor efectuate din bugetul propriu, precum şi drepturile salariale primite în perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii, dacă acestea au fost suportate de autoritatea sau instituţia publică.
(9) Nu constituie formare şi perfecţionare profesională şi nu pot fi finanţate din bugetul de stat sau din bugetul local studiile universitare definite în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică.
(10) Normele metodologice cu privire la formarea şi perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici, inclusiv drepturile şi obligaţiile asociate procesului de formare sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice.

ART. 459 COD ADMINISTRATIV
Planul de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici
(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să elaboreze anual planul de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici, estimarea şi evidenţierea distinctă a tuturor sumelor prevăzute la art. 458 alin. (4).
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să comunice Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici datele solicitate cu privire la formarea şi perfecţionarea funcţionarilor publici.
(3) Conţinutul şi instrucţiunile de elaborare a planului de perfecţionare, precum şi modalitatea de comunicare a datelor solicitate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici cu privire la perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici se stabilesc prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.

DESCARCA DE AICI MODEL : Format standard de transmitere a datelor şi informaţiilor privind planul anual de perfecţionare profesională şi  fondurile alocate în scopul instruirii funcţionarilor publici

REGLEMENTĂRI NOI PRIVIND PERFECŢIONAREA PROFESIONALĂ A PERSONALULUI CONTRACTUAL DIN INSTITUŢIILE PUBLICE 2023

Noul cod administrativ reglementează în art. 551 şi drepturile şi obligaţii specifice personalului contractual şi astfel, la punctul 1) precizeză că: personalul contractual are dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţi în mod continuu abilităţile şi pregătirea profesională. Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să elaboreze planul de perfecţionare profesională a personalului contractual, anual, precum şi obligaţia să prevadă în buget sumele necesare pentru plata programelor de pregătire, formare şi perfecţionare profesională organizate de Institutul Naţional de Administraţie sau de alţi furnizori de formare şi perfecţionare profesională, a cheltuielilor de transport, cazare şi masă, în condiţiile legii.
(2) Programele de formare specializată destinate dezvoltării competenţelor necesare exercitării unei funcţii contractuale de conducere sunt organizate de Institutul Naţional de
Administraţie, în condiţiile legii.

NORME METODOLOGICE PRIVIND FORMAREA PROFESIONALĂ 2022

Principiile aplicabile sistemului de formare profesională a funcţionarilor publici, sunt prevăzute în art. 4 din H.G. nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcţionarilor publici, respectiv:
a) eficienţa – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura atingerea obiectivelor formării cu un consum raţional de resurse;
b) eficacitatea – principiul potrivit căruia beneficiarii de formare au dreptul de a obţine rezultate superioare resurselor alocate;
c) coerenţa – principiul potrivit căruia regulile instituite prin această hotărâre sunt general aplicabile în cadrul procesului de asigurare a respectării dreptului şi îndeplinirii obligaţiei de formare şi perfecţionare profesională a funcţionarilor publici;
d) egalitatea de tratament – principiul potrivit căruia, în contractarea serviciilor de formare, părţile contractante au obligaţia de a nu face discriminări între categoriile de beneficiari, respectiv între categoriile de furnizori de formare;
e) gestiunea descentralizată a procesului de formare – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au deplină competenţă în  planificarea formării, achiziţionarea serviciilor de formare, monitorizarea şi evaluarea formării funcţionarilor publici;
f) liberul acces la servicii de formare – principiul potrivit căruia furnizorii de formare au acces liber în procedura de achiziţie a serviciilor de formare, în condiţii de concurenţă şi egalitate de tratament în relaţia cu beneficiarii de formare;
g) planificarea – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a iniţia anual procesul de identificare a nevoilor de formare a funcţionarilor publici şi de a stabili priorităţile în achiziţionarea serviciilor de formare, pe baza nevoilor de formare
identificate şi a resurselor disponibile;
h) transparenţa – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a pune la dispoziţia tuturor celor interesaţi informaţiile de interes public referitoare la formarea profesională a funcţionarilor publici.

H.G. nr. 714/2018 privind delegarea şi detaşarea personalului din autorităţile şi instituţiile publice ! 

Nota de fundamentare a H.G. nr. 714/2018 !

www.asociatiacolumna.ro 

CONTACT: 0722.207.117